Monday, January 31, 2011

Mesir...

Assalammualaikum...

Ok...ak rasa cukuplah, tak perlu untuk ak tulis mengenai isu semasa di Mesir sekarang ini. Ak yakin sangat blog lain dah menceritakan hal semasa di sana.

Sekarang tahun 2011, Hosni Mubarak memerintah selama 3 dekad di Mesir. Maknanya Mubarak telah naik sekitar tahun 1981. Sebelum Mubarak adakah pemerintah Mesir mempunyai dasar yang berlainan?


Hosni Mubarak yang tak nak turun.

Tidak!

Penduduk Mesir sekarang masih terus-menerus mencari pemimpin sebenar mereka. Anwar Sadat. Jika Hosni Mubarak ditentang rakyatnya, lain cerita ketika Anwar Sadat menguasai Mesir sebagai sekutu rapat Amerika.


Anwar Sadat yang ditembak.

Anwar Sadat telah ditembak oleh askarnya sendiri ketika perarakan tentera pada tanggal 6 Oktober 1981. Askar yang berani untuk membela rakyat Mesir adalah Khalid Ahmad Sawki Islambouli atau singkatan dikenali sebagai Khalid Islambouli sahaja. Waktu itu mujahid ini baru berusia 24 tahun. Beliau dihukum mati pada 15 April 1982.

Lagak seperti Khalid al-Walid


Khalid Islambouli sedang menembak Anwar Sadat.

Seorang lagi agen Yahudi sebelum Anwar Sadat ialah Jamal Abdul Nasser (gambar sebelah). Pemimpin Mesir ini lagi kejam terhadap rakyatnya apatah lagi terhadap umat Islam secara tidak langsung.Ditangkapnya anggota Ikhwanul Muslimin dan gerakan Islam lain di Mesir yang tidak sehaluan dengan dasar pemerintahannya. Mereka menentang kerana Nasser ni lebih condong kepada fahaman komunis dan menyerapkan fahaman sosialisme dalam struktur pemerintahannya. Lihatlah apa terjadi kepada pemimpin Ikhwanul Muslimin yang sangat berpengaruh seperti Hassan al-Banna dan Sayyid al-Qutb. Nasser meninggalkan dunia ciptaan Dia yang Maha Agung pada 28 September 1970. Anwar Sadat yang ketika itu menjawat jawatan Menteri Dalam Negeri diangkat sebagai Presiden Mesir merupakan orang yang sangat setia kepada Nasser.


Pemimpin Ikhwanul Muslimin, as-Syahid Hassan al-Banna.

Semoga ikhwan yang berada di Mesir berjaya dengan misi masing-masing.

No comments:

Post a Comment