Thursday, January 20, 2011

Siapa Lagi Maju?


Orang kata orang pantai timur ni menolak kemajuan? Yeke dop mu?
Sebabnya bandar-bandar mereka tidak kelihatan pesat membangun. Tiada mega mall tempat melepak, tiada panggung wayang (ok, mungkin kemaman dah ada...tapi itupun baru sekarang ada) dan yang ada banyak tempat-tempat ceramah agama dan sekolah-sekolah.

Kalau kita baca sejarah, kita dapat lihat mereka antara negeri yang paling lambat menerima pengaruh British. Sebab inilah mereka tak maju. Yeke? Kenapa British lambat luaskan pengaruh disini? Negeri-negeri Melayu tidak bersekutu atau NNMTB (Kedah, Perlis, Johor, Terengganu, Kelantan). Pendapat seorang pensyarah ak yang ak sangat setuju mengatakan kerana mereka lebih sedar akan pengaruh penjajah keatas tanah air kita. Meraka tidak mudah menyerahkan politik mereka kepada barat.


Malah hari ini kita dapat lihat politik di negeri ini sentiasa berubah-ubah. Ini membuktikan mereka sentiasa ingin mencari yang terbaik untuk negeri mereka. Mereka bijak dalam memberi peluang kepada seseorang memerintah dan kemudian menilai sebelum memilih untuk penggal yang akan datang.

Lihat juga setiap kali peperiksaan besar (seperti SPM, PMR dan UPSR), negeri-negeri inilah yang selalunya mencatatkan keputusan yang baik dan melahirkan pelajar yang cemerlang. Sukan. Mereka juga banyak mencapai kejayaan (dikira dari negeri asal ) terutama pada peringkat belia. Contoh lain kita dapat lihat Terengganu merupakan negeri pertama menubuhkan kelab basikalnya sendiri dan telah melahirkan atlet yang bertaraf dunia seterusnya memberi harapan kepada negara kita untuk meraih emas pertama pada sukan Olimpik 2012 yang akan berlangsung di London.


Jika kita lihat secara kasar, negeri-negeri ini pegangan agama rakyat mereka lebih diutamakan. Pengalaman ak sendiri sepanjang belajar ilmu agama, kebanyakan ustaz dan ustazah ak berasal dari NNMTB. Apa yang ak sangat yakin bahawa dengan pegangan agama Islam yang utuh, kita tidak akan pernah mundur dari segala apa sudut sekalipun. Terbukti juga bagaimana Islam satu ketika dahulu menerusi kerajaan Abbasiyah menguasai dunia dengan pegangan agama yang kukuh sebelum zaman kejatuhan kerajaan Khalifah di zaman Turki Uthmaniyah yang kebanyakan umat Islam ketika itu telah ditanam sifat al-wahn. Sultan Abdul Hamid II sendiri meluahkan betapa sukarnya memerintah empayar yang besar dimana didalam terdapat orang yang ibarat gunting dalam lipatan.

Siapa lebih maju sekarang anda rasa?

No comments:

Post a Comment