Monday, June 18, 2012

Kemenangan Ikhwanul Muslimin di Mesir


 “Kaherah : Muslim Brotherhood sebentar tadi mengisytiharkan calon mereka, Muhammad Morsi memenangi pilihan raya Presiden Mesir.
Kumpulan itu dalam laman web mereka berkata, Mursi adalah ‘rakyat awam pertama dipilih sebagai Presiden Mesir’.
Pengumuman itu adalah berdasarkan laporan daripada 95 peratus daripada 13 000 pusat mengundi seluruh Negara berkenaan.
Berdasarkan laporan berkenaan, Mursi menguasai 52 peratus undi, lawan beliau, Ahmed Shafiq meraih 48 undi.” – sumber AFP

Sumber yang dipetik daripada al-Jazeera menyatakan Dr.Muhammad Morsi telah memperoleh 12.7 juta undi berbanding lawannya 11.84 juta.
Morsi dalam ucapannya berkata, beliau menghadiahkan kemenangan ini kepada mereka yang syahid ketika revolusi Mesir, awal tahun lalu dan berjanji kepada keluarga mereka untuk mengembalikan hak-hak mereka dalam “state of law”

Beliau juga turut berjanji kepada golongan Kristian Mesir bahawa setiap orang akan menjadi sebahagian keluarga di Mesir dan tidak akan sesekali membalas dendam selain berjanji akan bekerja demi kepentingan rakyat Mesir.

"Thank God, who guided the people of Egypt to this right path, the path of freedom and democracy," antara ucapan Morsi semalam.

Alhamdulillah, kemenangan Dr.Muhammad Morsi, calon parti al-hurriyah wa al-‘adalah, sayap parti Ikhwanul Muslimin Mesir semalam telah membuka semula lembaran baru bagi dunia Islan dalam perjuangan menegakkan kembali system khilafah.

sumber daripada


No comments:

Post a Comment