Sunday, October 16, 2011

Kongsi Pengetahuan Am 3 : Simpulan dan Ikatan.

Assalammualaikum...

Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha pemurah.



Mari-mari, kita belajar sebahagian ikatan yang diguna pakai dalam kehidupan seseorang individu.


Whipping.

Whipping ini digunakan untuk mengikat hujung tali atau gentian bagi mengelakkan dari hujung gentian  dari terurai. 


Overknot.




Simpulan ini adalah yang paling mudah dan kerap kali kita gunakan dalam kehidupan seharian. Bahasa mudah atau dalam bahasa seharian kita, kita memanggil simpulan ini sebagai Ikat Mati. Fungsi simpulan ini adalah untuk mengemaskini atau menamatkan sesuatu ikatan.


Figure Eight Knot.




Simpulan ini juga agak selalu kita jumpa dalam kehidupan kita. Aplikasi paling jelas adalah dalam mengikat sesuatu bungkusan. Simpulan berbentuk nombor lapan ini juga boleh digunakan untuk menyambung dua tali.


Reef Knot.



Pengakap mengajar simpulan ini sebagai Buku Sila. Simpulan ini digunakan untuk menyambung dua tali dengan mudah dan kemas.


Sheet Band.




Dikenali sebagai Bunga Geti dalam bahasa ibunda kita. Gaya yang lebih kurang seperti Reef Knot, dan aplikasinya pada dua tali yang berbeza saiz atau diameternya.


Double Sheet Band.



Serupa dengan Sheet Band, dua kali lilit menjadikan simpulan ini lebih kuat dan kukuh dari Sheet Band.


Bowline.



Simpulan ini digunakan dalam kerja menyelamat. Kita dapat lihat pengaplikasian simpulan ini ketika kerja-kerja menyelamat mangsa bot karam yang diselamatkan melalui helikopter. Nama lain simpulan ini adalah Tindih Kasih.


French Bowline.
Serupa dengan Bowline, dua kali lilitan menjadikannya seakan-akan mempunyai dua gelung tali. Juga diguna pakai dalam kerja menyelamat. Satu gelung boleh dijadikan tempat duduk dan gelung kedua boleh dijadikan tempat pemegang atau bersandar oleh mangsa.


Bowline on a Bight Knot.




Adik-beradik bowline sememangnya kerap kali digunakan dalam kerja penyelamatan. Kali ini, simpulan ini digunakan dalam menunda bot-bot kecil selain kerja menyelamat mangsa dilaut.


Running Bowline.



Simpulan ini mudah digerakan dan dan sangat kukuh. Nama Melayunya Tindih kasih berlari. 



Assalammualaikum...



No comments:

Post a Comment