Wednesday, April 6, 2011

Rugi Bercinta Sebelum Kahwin.

Assalammualaikum...

Bercinta sebelum kahwin, Single sebelum kahwin dan bercinta selepas kahwin. Rugi sangat rasanya bercinta sebelum kahwin.

Kenapa?

Kebiasaannya, mereka yang bercinta akan meluangkan masa untuk kekasihnya, jadi mereka terpaksa membahagikan masa mereka antara lepak dengan rakan-rakan dengan kekasih. Rugi pertama di sini, mereka sudah kurang masa bersama kawan-kawan ketika bujang yang mana zaman ini boleh dikatakan seronok. Tak kan selepas kahwin nak keluar lepak dengan kawan-kawan lagi, minum-minum, menonton bola, sekali-sekala bolehlah, selalu memang tak lah. Jadi, jangan rugikan masa bersama rakan-rakan ketika ini kerana berdua-duaan dengan pasangan anda, selepas kahwin lebih bermakna. (nak berkepit 24 jam pun tak kisah kalau dah kahwin. ngadaplah muka pasangan anda tu hari-hari, jangan jemu pula sudah).



Baik, mungkin ada yang cakap, "kami jauh, dan tak jumpapun". Bagaimana pula dengan wang yang anda habiskan untuk top up kredit. Rata-rata yang tak jumpa selalu berhubung melalui handphone. Orang yang berstatus single mungkin RM10 kreditnya boleh tahan lebih lama dari orang yang berpasangan.Sayang, RM10 itu kalau menabung, boleh dibuat duit hantaran kelak (hantaran sekarang dah lah mahal).

Ok, "kami berhubung menggunakan internet, fb, skype, ym or apa-apa lagi, free, jimat".

Yelah. Memang orang yang melakukan kesalahan selalu cuba memperlihatkan kesalahan itu tidak salah.

Lastly buat masa sekarang, andai kata pasangan anda bukan jodoh anda. Kesian bakal isteri anda nanti kerana dirinya adalah cinta anda yang kedua anda. Jika anda ditempat pasangan anda? Orang kata cinta pertama tidak akan dapat dilupakan. Kesian anda.

Tersangat tidak adil jika pasangan anda menjadikan anda cinta pertama dan terakhir (tak termasuk cinta pada Tuhan, Rasul, Ibubapa, Agama, Bangsa dan Negara), tetapi bagi anda, pasangan itu cinta yang entah keberapakali entah.

Sama-sama renungkan.


Gambar sekadar hiasan.

Assalammualaikum...

No comments:

Post a Comment