Wednesday, September 22, 2010

Dimana Bumi Dipijak Disitu Langit Dijunjung

4 bulan sudah ak ditempat baru. Ternyata sesingkat ini ak dapat sesuaikan diri dengan sangat selesa. Terengganu. Itulah nama negeri yang sekarang ini ak tanahnya ak pijaki. Perjalanan kesini, Kuala Terengganu, atau lebih specific di Gong Badak, dari tempat asal ak mengambil masa lebih kurang 6 jam. Apa yang ingin ak kongsi bersama teman-teman bukanlah pengalaman perjalanan, tetapi keadaan dan suasana disini.

Terengganu Darul Iman.


Ak sememangnya ingin kesini sejak dari kecil lagi. Kenapa? Entahlah, ak sendiri tidak tahu kenapa. Ak begitu seronok melihat orang-orang melayu berdagang disni. Mereka menguasai perniagaan disini tidak kira apa jua jenis perniagaan. Tidak seperti ditempat ku, atau lebih ak tujukan di pantai barat semenanjung, kebanyakan perniagaan dimonopoli orang-orang bukan Islam.

Mind set ak terhadap Terengganu bertambah positiv apabila hari pertama ak sampai di sini, bertanyakan hotel untuk ak sekeluarga menginap, orang tempat ak bertanya melayan ak dengan komitmen 200%. Dia merupakan taukeh di salah sebuah kedai perabot di Kuala Ibai dan sempat berpesan sebelum ak pergi. Pesannya jika ada masalah, cari dia. Dia sedia menjadi saudara terdekat ataupun waris jika ada sebarang kecemasan berlaku.

Satu lagi yang menambahkan keterujaan ak disini adalah rakan-rakan di universiti ak sendiri terutama yang asalnya dari sini juga. Tersangat berbeza dengan rakan-rakan di selatan ak. Mereka lebih mesra, tidak menggelakkan orang jika seseorang itu melakukan kesilapan atau lebih tepat dengan istilah yang digunakan remaja sekarang "menganjing". Mereka kebanyakannya ak lihat islamic...yang dari sekolah agama atau keluarga yang dah seperti itu, ak rasa biasalah, tapi mereka ada kesedaran sendiri. Ini ak cerita apa yang ak lihat dan apa yang ak laluilah, memang ada yang nakal-nakal, tapi memang ak kurang bercampur dengan mereka (yang nakal-nakal sikit, sebab ak  pun dah sedia nakal).

Then...yang ak suka lagi duduk sini budaya Islam. Kalau khutbah Jumaat, ak memang tak tidur (dulu tingkatan 4 & 5 tidur dalam masjid masa khutbah dah macam satu budaya dan kemestian). Sebabnya para khatib bukan membaca teks, tapi bersyarah memberi nasihat spontan. Maknanya ada interaksi antara khatib dengan makmum. Nada suara bila kita bercakap dengan membaca memang tersangat berbezalah. Ada sekali ak ke Dungun, ak pasti Imam itu umurnya awal 30-an dan rakanku beritahu dia asal orang-orang sini juga. Dia menyampaikan khutbah dengan sangat berkesan bagi diriku. Nada suara yang adakala tinggi, ada masa rendah, wajahnya yang penuh semangat, dengan tangannya ibarat seorang peguam di mahkamah tinggi, membuatkan ak bersemangat nak bongkar sejarah dunia yang dah dikaburi mata kita dek Barat. Masjid di tempat ak disini, biasanya, khutbah pertama khatib baca teks, tapi keduanya, dia akan memberi nasihat berdasarkan isu semasa dikawasan sekitar kami.Ak suka dengar sebab dialek terengganu.


Pantai berhampiran.


Di Kuala Ibai, Kuala Terengganu.

No comments:

Post a Comment