Thursday, June 30, 2011

Fitnah Akhir Zaman : The Grand Parade


Assalammualaikum...


"...Dan keluarlah dua lembah bersama Dajjal, salah satunya adalah lembah syurga dan satu yang lain adalah lembah neraka. Kemudian dia berkata kepada manusia: 'Bukankah aku ini tuhan kalian yang dapat menghidupkan dan mematikan manusia?' Dia bersama dua orang nabi (di dalam riwayat Tarmizi mengatakan malaikat) di mana aku tahu namanya dan nama bapanya. Jika aku ingin, maka aku akan menyebut nama kedua-duanya. salah satu dari keduanya berada di sebelah kanan dan kirinya. Kemudian Dajjal bertanya:'Bukankah aku ini tuhan kalian yang dapat menghidup dan mematikan?' Salah seorang dari keduanya berkata: 'Kamu dusta.' tetapi jawapan itu tidak didengari oleh sesiapa selain rakannya yang disebelahnya. Maka lantas dia menjawap: 'Kamu benar.' Dan jawapan itu didengari oleh semua manusia."


Ketika ini umat manusia telah dikumpul oleh Dajjal untuk mengisytiharkan dirinya (Dajjal) sebagai tuhan. Perhimpunan besar ini dikenali sebagai The Grand Parade dimana manusia diseru untuk berkumpul apabila mendengar suara seakan-akan dari langit. Dua malaikat telah berada dikiri dan kanan Dajjal untuk menafikan pengakuan Dajjal.

Manusia mula cemas memikirkan perkara ini. Malang bagi manusia sekalipun wajah sebenar Dajjal terserlah, manusia sibuk memikirkan diri mereka sendiri. Adakah ingin mengikut Dajjal ke syurga (yang sebenarnya adalah neraka) atau tercampak ke dalam neraka Dajjal (yang sebenarnya adalah syurga).

Pesan Rasulullah;

"Sesungguhnya aku lebih tahu tentang apa yang dibawa oleh Dajjal. Dia membawa dua sungai yang mengalir. Salah satu daripadanya mata akan melihat sebagai air putih dan yang lainnya akan melihatnya sebagai api yang menyala-nyala. Jika kamu menemuinya, hendaklah mendatangi sungai yang dilihat sebagai api dan hendaklah memejamkan mata kemudian menundukkan kepala serta minum daripadanya kerana ia adalah air yang segar." (Riwayat Ahmad di dalam Al-Musnad dari Huzaifah)

Wallahualam...


Assalammualaikum...

No comments:

Post a Comment